Kenmerken
AD(H)D is volgens Barkley (1997) een ontwikkelingsstoornis en kenmerkt zich door:
- concentratie problemen (aandachtsproblematiek): Leerlingen met AD(H)D slagen er niet in voldoende aandacht te geven aan hun taken. Ze zijn snel afgeleid door prikkels van buitenaf. Ze raken vaak dingen kwijt die nodig zijn om de opdrachten te kunnen volbrengen. Ze maken veel fouten en hebben weinig oog voor details.
- impulsbeheersing: Leerlingen met AD(H)D reageren direct op prikkels. Daardoor geven ze vaak direct antwoord zonder dat de volledige vraag gesteld is. Ze vinden het moeilijk op hun beurt te wachten. Ze stellen verkeerde prioriteiten en vinden het lastig onderscheid te maken tussen belangrijke zaken en minder belangrijke zaken.
- hyperactiviteit (overbeweeglijk): AD(H)D leerlingen kunnen hun overbeweeglijkheid moeilijk onderdrukken. Deze leerlingen bewegen vaak onrustig met handen en voeten of gaan staan en soms rennen door de klas. Ze vinden het lastig om rustig te spelen en praten aan één stuk door. Ook hebben ze een innerlijke onrust die bij stress momenten extra worden benadrukt.
Zichtbare problemen zijn te zien in een verminderende wilskracht en/of minder goed vermogen om het eigen gedrag te kunnen reguleren (Jeninga, 2008). Ze hebben moeite om doeleinden en consequenties voor de toekomst te onthouden. Daarnaast hebben ze problemen met het opvolgen van regels en instructies en reageren ze wisselend op verschillende situaties. ADHD is een rijpingsstoornis en gaat vaak samen met andere rijpingsstoornissen: temperament, slaapstoornissen, zindelijkheid, leerstoornissen (Delfos, 2012).
Bronnen:
- Barkley, R.A. (1997). Diagnose: ADHD. Lisse Swets & Zeitlinger.
- Delfos, M. (2012). Kinderen en gedragsproblemen. Amsterdam: Uitgeverij SW.
- Jeninga, J. (2008). Professioneel omgaan met gedragsproblemen. Praktijkboek voor het primair onderwijs. (2e druk, 2e oplage). Baarn: HB uitgevers.
Positieve kenmerken
Door de positieve kanten of de talenten van AD(H)D leerlingen op een rijtje te zetten kun je de mogelijkheden bekijken die deze leerlingen in kunnen zetten om hun problemen aan te pakken.
Kinderen met AD(H)D hebben een reeks aan positieve kenmerken:
- Ze hebben een hyperfocus en kunnen zich daardoor in bepaalde gevallen sterk concentreren. Wanneer ze zich ergens in interesseren kunnen zij in een lange tijd met volle kracht, grote resultaten boeken.
- Ze zijn creatief en hebben veel fantasie. Er zijn veel AD(H)D'ers die van beroep schrijven, schilderen, musici, filmmakers, of ontwerpen. Door hun hoge inlevingsvermogen en de vele waarnemingen die zij opdoen hebben zij een grote fantasie en komen zij met de leukste ideeën.
- Ze zijn pragmatisch en kunnen daardoor goed problemen oplossen vooral onder stress. Ze zijn snel in het analyseren waarbij ze om het probleem heen denken.
- Ze zijn veerkrachtig en kunnen zich snel uit een diep dal herstellen.
- Ze zijn empathisch doordat zij veel prikkels binnen krijgen hebben ze ook een groot inlevingsvermogen en zijn daardoor ook zorgzaam.
- Iemand met AD(H)D lacht veel en hebben gevoel voor humor.
- Doordat ze impulsief zijn zeggen ze vaak precies wat ze denken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb