Taakaanpak

 

Omgeving:

- Zorg dat het dagprogramma zichtbaar is voor de leerlingen.

- Zorg voor een plek waar je als leerkracht oogcontact kunt maken met de leerling.

- Voordat de leerling aan de taak begint moet alles klaargezet worden wat nodig is.

- Zorg dat alleen de spullen op tafel liggen die echt nodig zijn.

-Zorg ervoor dat de leerling makkelijk bij zijn plek kan komen, zodat hij andere niet tot last is. (achter iemand langs moeten lopen)

Instructie:

- Oefen het kind om meteen met zijn werk te beginnen. Bespreek waarom dit handig is.

- Werk met het directe instructiemodel.

- Maak oogcontact met de leerlingen, zodat het de instructie ook ontvangt.

- Houdt de leerlingen bij de instructie door veel vragen te stellen.

- Geef een korte instructie. Geef de instructie het liefst in de ochtend.

Taak:

- Gebruik pictogrammen om de leerling bij zijn taak te helpen.

- Geef korte taken dus geen grote opdrachten, zodat de leerling regelmatig bij je moet komen. De leerling kan dan een loopje maken en zo kun je controleren hoe het gaat met zijn werk.

- Koppel de taken aan tijd (Time-timer).

- Maak eventueel gebruik van een koptelefoon.

- Geef van te voren aan hoeveel de leerlingen goed moet hebben van de taak die gemaakt moet worden.

- Pas werkbladen eventueel aan door plaatjes weg te laten.

- Zorg voor niet te veel schrijfwerk gebruik een chrome-book als dat kan.

- Wissel de oefeningen zoveel mogelijk af, zodat het steeds weer anders en nieuw lijkt.

Na de taak:

- Zorg direct voor feedback als dat mogelijk is.

- Laat de leerling zelf vertellen hoe zijn taak is gegaan en waar ze vast bij liepen etc.

- Geef de leerling aan waar het goed is gegaan, maar laat ook de leerling een oordeel geven over zijn gemaakte taak.

- Wanneer de leerling klaar is met zijn taak zorg dat het even kan bewegen. Dit kan ook als afsluiting met de hele groep.

 

Bronnen:

  • Paternotte, A. & Buitelaar, J. (2007). Het is ADHD alles over kenmerken, diagnose, behandeling en aanpak thuis en op school. (3e druk). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.