Begeleiden van ADHD bij het verbeteren van de werkhouding

Binnen het regulier basisonderwijs wordt er door passend onderwijs op veel verschillende niveau's gewerkt. Dit vergt steeds meer zelfstandigheid van de leerlingen. Leerlingen met AD(H)D hebben vaak concentratieproblemen en kunnen moeizaam taakgericht aan het werk gaan. 

Volgens Rietman (2009) kunnen de volgende aspecten een rol spelen bij taakaanpak van leerlingen met AD(H)D?:

* Inslaapproblemen: Leerlingen met ADHD kunnen hier last van hebben als we kijken naar hun energiehuishouding.

* Problemen met prikkelverwerking, waardoor er te veel prikkels binnen komen die de concentratie in de weg staat.

* Moeite met emotieregulatie om doelen te kunnen realiseren en taken te voltooien.

* Problemen in de executieve functies. Leerlingen met AD(H)D hebben problemen met executieve functies, zoals inhibitie (remfunctie), werkgeheugen, planningsvaardigheden, emotie-regulatie, diverse aandachtsprocessen, cognitieve flexibiliteit, timemanagement, innerlijke motivatie en reactie op beloningen (Tuckman, 2012). En kunnen daarbij een ontwikkelingsachterstand van 2-5 jaar hebben. Ook is het denkproces bij leerlingen met AD(H)D minder ver ontwikkeld (Dawson & Guare, 2019).  

Wanneer er AD(H)D vastgesteld wordt door een psycholoog of orthopedagoog wordt dit regelmatig onderdrukt door medicatie. De medicatie heeft een stimulerende werking op het centraal zenuwstelsel, maar geneest AD(H)D niet. Deze website gaat uit van de interactionele benadering, waarbij AD(H)D een benaming is voor problematisch gedrag binnen een context. Om passend te kunnen handelen als leerkracht is het van belang te begrijpen wat AD(H)D inhoud. Op deze website zullen we aan de hand van cognitieve gedragstherapie de taakaanpak bij leerlingen met AD(H)D verbeteren. Maar ook geven we tips hoe je kunt omgaan met hyperactief gedrag binnen je groep.

 

Bronnen:

  • Dawson, P. & Guare, G. (2019). Executieve functies bij kinderen en adolescenten. Amsterdam: Hogrefe.
  • Rietman, A. (2009). Werkem met aandacht voor leerkrachten. Vlissingen: Bazalt Educatieve Uitgaven.
  • Tuckman, A. (2012). Aan de slag met ADHD. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers BV.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb