Aanpak bij hyperactief gedrag
Bewegend leren:
Er bestaan twee varianten van bewegen en leren. De eerste variant is bewegen voorafgaand aan een instructie. Dit wordt een energizer genoemd. Dit zorgt ervoor dat kinderen hun energie kwijt kunnen, wat de rekenactiviteit daarna positief beïnvloedt (Bijlsma, 2015). De tweede variant is bewegen tijdens een instructie. Dit heet bewegend leren. Dit zorgt ervoor dat beiden hersenhelften samenwerken waardoor de rekenactiviteit positief beïnvloed wordt (Scherder, 2014).
Onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen met AD(H)D bij het uitvoeren van werkgeheugentaken beweeglijker zijn. Door te bewegen maken deze leerlingen beter gebruik van hun werkgeheugen. Een belangrijke functie van deze beweeglijkheid is het onthouden van informatie en het uitvoeren van complexe taken. Leerlingen met AD(H)D die moeten stil zitten tijdens het werken hebben meer moeite om taken uit te voeren en informatie op te slaan.
Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar het verband tussen leren en bewegen. In Amerika is aangetoond dat anderhalf uur bewegend leren in de klas de schoolprestaties verbeterd. Er zijn geen aanwijzingen gevonden voor een directe relatie tussen bewegen en leerprestaties. Maar er is wel effect te zien op hersenstructuur, executieve functies, aandacht en concentratie. Die kunnen de leerprestaties wel beïnvloeden.
Het lijkt dus een positieve invloed te hebben op het leren, maar effecten op de lange termijn moeten nog aangetoond worden.
Flexibele werkplekken:
Binnen de groep kan er gewerkt worden met flexibele werkplekken, waarbij leerlingen geen vast werkplek hebben. Leerlingen kunnen aan een tafel werken of zitten op een bal. Leerlingen met AD(H)D vinden het vaak prettig om staand te kunnen werken, daarvoor kunnen statafels worden aangeschaft. Bezoek ook eens de site https://www.beweegklas.nl/ voor meer ideeën over bewegen en leren in de klas.
Bronnen:
- Bijlsma, J. (2015). Energizers. Geraadpleegd op 16 januari 2020 van, http://www.klassenkracht.nl/wpcontent/uploads/2015/11/Energizers1.pdf.
- Sarver, D.E., Rapport, M.D., Friedman, L.M., Kofler, M.J., & Raiker, J.S. (2015). Hyperactivity in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Impairing Deficit or Compensatory Behavior? Journal of Abnormal Child Psychology.
- Scherder, E. (2014). Laat je hersenen niet zitten: hoe lichaamsbeweging de hersenen jong houdt. Amsterdam: Athenaeum-Polak & Van Gennep.
Maak jouw eigen website met JouwWeb