Signaleren

Leerlingen met ADHD vallen op in de groep door hun externaliserend gedrag. Ze zijn beweeglijk en kunnen moeilijk stil zitten, wanneer ze op hun plek zitten wriemelen ze nog met allerlei spullen. Tijdens de instructielessen roepen ze vaak voor hun beurt en doordat ze hun aandacht er niet bij hebben missen ze gedeeltes van de instructie. Ze vermijden taken die lang duren en veel geestelijke inspanning vragen. Ze hebben moeite met automatiseren door hun matige werkgeheugen. Ze zijn gauw gefrustreerd wanneer iets niet lukt en hebben een kleinere innerlijke motivatie dan andere leerlingen in de groep. Leerlingen met ADHD zijn vaak op zoek naar sterke prikkels (thrillseeking behaviour), waardoor ze op zoek zijn naar avontuur. Ze hebben vaak moeite met tijd en schatten tijd dan ook vaak te kort in.

Op leergebied vallen ze op door hun slechte prestaties. Bij 30% is er sprake van dyslexie (Jeninga, 2008). Bij begrijpend lezen zullen zij hoger score dan bij het technisch lezen. Bij rekenen hebben zij moeite om strategieën toe te passen en door hun motorische onrust is het schrijven slordig.

Relatie tussen medeleerlingen verlopen niet gemakkelijk, omdat ze impulsief reageren en zich moeilijk aan de regels kunnen houden. Leerlingen met AD(H)D dringen zich vaak op in het spel van andere leerlingen, waardoor er conflicten ontstaan. Ook kan de relatie tussen leerkracht en leerling in het geding komen door frustraties (Jeninga, 2008). Dit kan te maken hebben doordat de leerkracht de leerling met AD(H)D continu moet corrigeren.

Op sociaal emotioneel gebied zal tijdens  een analyse de volgende symptomen te zien zijn (Jeninga, 2008):

- Geringe motivatie voor school en leren.

- Aandacht vragend en soms afhankelijk gedrag.

- Concentratieproblemen.

- Agressief en anti sociaal gedrag.

 

Bronnen:

  • Jeninga, J. (2008). Professioneel omgaan met gedragsproblemen. (2e druk, 2e oplage). Baarn: HBuitgevers.